BEBERAPA orang Sultan melahirkan kebimbangan berhubung isu ketuanan Melayu yang dibangkitkan oleh parti pembangkang. Antara yang bertitah mengenai isu itu ialah Sultan Selangor, Sultan Perak, Sultan Kedah, Sultan Pahang dan terkini Sultan Johor.
Baginda semua berkongsi pandangan bahawa hak orang Melayu tidak harus diperlekeh, menyeru umat Melayu-Islam bersatu hati dan mempertahan perkara yang melindungi ketuanan Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan Negara.
Jarang kita mendengar begitu ramai Sultan bertitah sedemikian. Hal ini menggambarkan kebimbangan Raja-Raja Melayu mengenai nasib yang menimpa umat Melayu yang menjadi teras perpaduan negara. Isu ini timbul lantaran salah faham berhubung konsep ketuanan Melayu sehingga menimbulkan polemik oleh parti pembangkang khasnya Parti Keadilan Rakyat (PKR) menerusi konvensyen mereka, baru-baru ini.
Ketuanan Melayu dianggap mereka sebagai penguasaan elit oleh segelintir orang Melayu yang berkuasa untuk mempertahankan status-quo mereka. Ketuanan Melayu dikatakan timbul pada 1980-an apabila segelintir politikus menyebut perlunya ketuanan Melayu dipertahankan.
Dalam hal ini agar isu ini tidak terus dipolitik dan disalahertikan, saya menyokong penuh titah Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar yang mencadangkan ketuanan Melayu ditakrifkan kembali sebagai kedaulatan Melayu.
Kamus Dewan edisi keempat mentakrifkan kedaulatan sebagai kekuasaan yang tertinggi. Kedaulatan lebih tepat berbanding ketuanan kerana ketuanan disalahertikan sebagai tuan dan hamba, manakala kedaulatan adalah mengenai hubungan antara Raja Melayu yang berdaulat dan rakyat jelata.
Kedaulatan Melayu sememangnya ada dinyatakan dalam Perlembagaan Negara, isu berkaitan Kedaulatan Melayu ini dalam Perkara 3 Fasal 1, Perkara 11 Fasal 4, Perkara 152, Perkara 153, Perkara 160 Fasal 2, dan Perkara 89. Perkara 3 Fasal 1 adalah berkaitan dengan Islam sebagai agama rasmi, Raja-Raja Melayu sebagai Ketua Agama dan Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Agama negeri-negeri tidak beraja.
Kedaulatan Melayu, seperti dititah oleh Sultan Johor, bukan bererti kita mengetepikan kaum lain di negara ini atau orang Melayu hendak berlagak menjadi tuan yang lain menjadi hamba atau pengikut. Kedaulatan Melayu berakar umbi daripada sejarah tanah air kita sendiri.
Apabila Raja-Raja Melayu bersuara, dengan pantas parti pembangkang juga menyuarakan mereka menyanjungi kedaulatan Melayu. Namun apa ertinya sokongan itu jika tidak diterjemahkan dalam tindakan sebenar.
Supaya kedaulatan Melayu tidak lagi dipersoal oleh mana-mana pihak, saya mengesyorkan undang-undang khas bagi mempertahankan segmen ini digubal dalam Perlembagaan Negara.ISU ketuanan Melayu kini menjadi buah mulut masyarakat di negara ini. Ironinya jika sebelum ini hak istimewa orang Melayu dipersoalkan individu bukan Melayu tetapi kini perkara ini dihangatkan individu bergelar anak Melayu sendiri.
Baginda semua berkongsi pandangan bahawa hak orang Melayu tidak harus diperlekeh, menyeru umat Melayu-Islam bersatu hati dan mempertahan perkara yang melindungi ketuanan Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan Negara.
Jarang kita mendengar begitu ramai Sultan bertitah sedemikian. Hal ini menggambarkan kebimbangan Raja-Raja Melayu mengenai nasib yang menimpa umat Melayu yang menjadi teras perpaduan negara. Isu ini timbul lantaran salah faham berhubung konsep ketuanan Melayu sehingga menimbulkan polemik oleh parti pembangkang khasnya Parti Keadilan Rakyat (PKR) menerusi konvensyen mereka, baru-baru ini.
Ketuanan Melayu dianggap mereka sebagai penguasaan elit oleh segelintir orang Melayu yang berkuasa untuk mempertahankan status-quo mereka. Ketuanan Melayu dikatakan timbul pada 1980-an apabila segelintir politikus menyebut perlunya ketuanan Melayu dipertahankan.
Dalam hal ini agar isu ini tidak terus dipolitik dan disalahertikan, saya menyokong penuh titah Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar yang mencadangkan ketuanan Melayu ditakrifkan kembali sebagai kedaulatan Melayu.
Kamus Dewan edisi keempat mentakrifkan kedaulatan sebagai kekuasaan yang tertinggi. Kedaulatan lebih tepat berbanding ketuanan kerana ketuanan disalahertikan sebagai tuan dan hamba, manakala kedaulatan adalah mengenai hubungan antara Raja Melayu yang berdaulat dan rakyat jelata.
Kedaulatan Melayu sememangnya ada dinyatakan dalam Perlembagaan Negara, isu berkaitan Kedaulatan Melayu ini dalam Perkara 3 Fasal 1, Perkara 11 Fasal 4, Perkara 152, Perkara 153, Perkara 160 Fasal 2, dan Perkara 89. Perkara 3 Fasal 1 adalah berkaitan dengan Islam sebagai agama rasmi, Raja-Raja Melayu sebagai Ketua Agama dan Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Agama negeri-negeri tidak beraja.
Kedaulatan Melayu, seperti dititah oleh Sultan Johor, bukan bererti kita mengetepikan kaum lain di negara ini atau orang Melayu hendak berlagak menjadi tuan yang lain menjadi hamba atau pengikut. Kedaulatan Melayu berakar umbi daripada sejarah tanah air kita sendiri.
Apabila Raja-Raja Melayu bersuara, dengan pantas parti pembangkang juga menyuarakan mereka menyanjungi kedaulatan Melayu. Namun apa ertinya sokongan itu jika tidak diterjemahkan dalam tindakan sebenar.
Supaya kedaulatan Melayu tidak lagi dipersoal oleh mana-mana pihak, saya mengesyorkan undang-undang khas bagi mempertahankan segmen ini digubal dalam Perlembagaan Negara.ISU ketuanan Melayu kini menjadi buah mulut masyarakat di negara ini. Ironinya jika sebelum ini hak istimewa orang Melayu dipersoalkan individu bukan Melayu tetapi kini perkara ini dihangatkan individu bergelar anak Melayu sendiri.
Amat malang kepada agama dan bangsa, apabila sejarah sebenar negara mahu dipadamkan dan faktanya pula mahu diubah orang Melayu.
Sudah banyak kali isu ketuanan Melayu ini diperdebatkan. Hakikatnya, isu ini tidak perlu timbul kerana Malaysia dibentuk berdasarkan Perlembagaan Persekutuan 1948.
Perlembagaan ini bukannya dirangka secara suka-suka semata-mata untuk memenuhi keperluan untuk bergelar sebagai sebuah negara yang merdeka.
Sebaliknya Perlembagaan Persekutuan adalah hasil pemikiran dan persetujuan yang mengambil kira kepentingan bersama khususnya bagi beberapa kaum utama di negara ini.
Adalah tidak wajar apabila wujud generasi kedua dan ketiga dengan tegar mempersoalkan isu sensitif seperti hak ketuanan Melayu dan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara.
Kekontangan pengetahuan berkaitan Perlembagaan Negara mungkin menjadi punca berlaku senario ini.
Mungkin kebanyakan masyarakat di negara ini tidak mengetahui isi kandungan Perlembagaan Negara.
Meskipun Rukun Negara menjadi pegangan masyarakat di negara ini dan keluhuran Perlembagaan digariskan satu daripada kandungannya, tetapi masih ramai yang kabur akan kandungan dan peranan Perlembagaan Negara.
Maka, inisiatif Kementerian Pelajaran untuk memperkenalkan subjek Sejarah pada peringkat sekolah rendah bermula 2014 adalah satu tindakan yang wajar dan harus dipuji.
Comments