Skip to main content

Gambar Sekitar Himpunan Melayu Bersatu 16 Sept. 2015

Pandangan Sekitar Padang Merbok

Add caption


Seramai kira-kira 50,000 peserta Himpunan Rakyat Bangkit kini membanjiri Jalan Kuching menuju ke Padang Merbok.  Ada antara mereka menyanyikan lagu 'Inilah barisan kita' dan membunyikan vuvuzela.  Jangan cakap pasal penat. Kaki dah tak larat dah tapi sebab semangat kuat. Kita kena kuatkan juga. Sebab semangat orang Melayu,
“Jangan lupa orang Melayulah yang berjuang untuk kemerdekaan. Di mana orang Cina?”

seorang peserta himpunan baju merah menyeru umat Islam yang hadir hari ini bangkit bersatu.
"Melayu benteng umat Islam. Justeru kita perlu bangkit,"
"Apa khabar Melayu? Apa khabar bangsa Melayu?" .
Mohd Razlan berkata himpunan hari ini bukti kepada bangsa Cina khususnya dari kalangan DAP bahawa "Melayu juga punyai kekuatan sendiri".
Malah, Razlan menyifatkan mereka lebih beradab daripada peserta himpunan BERSIH 4 kerana tidak memijak gambar pemimpin negara.
"Hari ini kita berkumpul untuk tunjuk kepada Cina DAP bahawa Melayu berkuasa.Tempoh hari mereka memijak gambar pemimpin Melayu tetapi hari ini saya tak nampak ada gambar pemimpin dipijak.Jadi kita jangan tunjuk sikap kurang ajar itu," ujar Razlan lagi.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Zainol Samah menjemput ketua UMNO Bahagian Kepala Batas Rezal Merican masuk ke dalam kawasan Jalan Petaling dan berunding dengannya. Beliau memohon bantuan Rezal memujuk peserta baju merah bersurai.
Katanya permit himpunan baju merah adalah di Padang Merbok dan bukannya di Jalan Petaling.
"Cukuplah, bersurailah," kata Zainol kepada Rezal.
Sebelum ini, zainol juga telah menjemput Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan Mohd Rozlan Mohd Rafi berunding. Mohd Razlan berkata mereka tetap mahu polis membenarkan kumpulan baju merah masuk. Polis menolak permintaan itu. Mohd Rozlan kemudian berkata kepada media bahawa mereka tidak tahu Jalan Petaling adalah tempat larangan

Pihak polis terpaksa mengguna meriam air daripada Pasukan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) kerana peserta himpunan ingin merempuh kawasan perniagaan di Jalan Petaling. 
"Kami perlu gerakkan aset, FRU dan tambah halangan keselamatan. Ketika itu kami cuba bercakap dengan mereka jangan rempuh halangan. 
“Ada lima, enam kumpulan kecil tanpa pemimpin dan tiada kawalan.
"Apabila FRU tiba, kami cuba kekalkan supaya mereka tidak berlaku ganas," kata SAC Roslan Abdul Wahid Komersial dan Risikan kepada pemberita.

 Para peserta kini masih lagi berada di hadapan pintu gerbang Jalan Petaling dan meminta pihak polis untuk memberi kebenaran kepada mereka untuk memasuki kawasan tersebut.

FRU membunyikan loceng membuatkan peserta himpunan lari ke arah Jalan Tun Tan Cheng Lock. 
Trak meriam air pula kelihatan menuju ke pintu depan Jalan Petaling dan menyembur air. Kebanyakan peserta berhampuran lari menuju ke Dataran Merdeka. Kelihatan juga trak meriam air bergerak ke arah Pudu. Sementara itu, seorang lelaki berucap mahu berkeras ke Jalan Petaling dan berkata ia milik Melayu.

Datuk Seri Noh Omar berkata jumlah kehadiran dalam perhimpunan hari ini dianggarkan seramai 200,000 orang.Katanya, mereka yang hadir tidak mahu berganjak dari padang kerana terlalu bersemangat. Noh berkata orang Melayu turut boleh dihimpunkan dalam demonstrasi namun bukannya untuk menjatuhkan kerajaan seperti dilakukan BERSIH baru-baru ini.
"Kalau setakat nak buat demonstrasi kumpul ribuan orang kita pun boleh, kita pun boleh kumpul dan boleh buat.Kita nak beritahu DAP jangan guna demonstrasi untuk jatuhkan pemimpin kita.Tunggulah pilihanraya akan datang.Orang Melayu bukan seperti peserta himpunan haram yang beri betis nak peha," katanya yang berucap di pentas utama.
Beliau turut mahu ISA dikembalikan kerana "peserta BERSIH tidak tahu bersyukur".

 Ali Rustam memberitahu menganjurkan perhimpunan itu sebab ramai kecewa dengan penghinaan terhadap Melayu dan agama Islam.
“Mereka hina PM kita, pijak PM kita,” katanya sambil membangkitkan insiden gambar perdana menteri dan presiden PAS dipijak dalam perhimpunan BERSIH 4.
Beliau juga menggesa ISA dikembalikan semula.

Puluhan ribu peserta yang berbaju merah kini mula membanjiri Jalan Sultan Salahuddin. Mereka datang dari pelbagai arah antaranya Jalan Kuching dan Jalan Tun Perak untuk menuju ke Padang Merbok.

 Kira-kira 70,000 peserta perhimpunan kini berada di Padang Merbok. Mereka masuk ke Padang Merbok sambil menyanyikan lagu patriotik 'Inilah barisan kita' berulang kali.





 Peserta perhimpunan sama-sama berselawat ke atas nabi.Sementara itu peserta terus meningkat   dari PWTC kini juga telah tiba di Padang Merbok.

Peserta himpunan di Padang Merbok. Dijangkakan lebih ramai akan sampai. Mereka membawa sepanduk “hidup Melayu”, “Melayu bersatu” dan  bendera negeri masing-masing. Antara kelihatan bendera negeri Selangor, Perlis dan Kedah. Mereka menyayikan lagu “Inilah Barisan Kita” berulang kali. Mereka masih berhimpun di luar padang dan bergerak masuk ke padang perlahan-lahan.

Peserta di PWTC kini telah berarak ke Padang Merbok. Dianggarkan kini kira-kira 50,000 peserta berada di PWTC. Selain itu, terdapat juga peserta dari Kelantan membawa alat muzik dan memainkannya ketika berarak ke Padang Merbok. Sementara itu, terdapat juga peserta yang membawa sepanduk bertulis "Cina DAP jangan kurang ajar di Malaysia" serta "DAP pengkhianat bangsa".


Perhimpunan hari ini berjaya dan menganggarkan kehadiran seramai 250,000 orang.
Kehadiran orang ramai itu akan mengajar Cina DAPig bahawa tidak perlu memijak gambar Perdana menteri atau Presiden PAS jika mahu mengadakan perhimpunan. Masyarakat Cina perlu belajar daripada orang Melayu yang berjaya berkumpul beramai-ramai tanpa merosakkan harta benda awam.

Padang Merbok: Ali Rustam berkata pihak yang mencetuskan provokasi di Jalan Petaling harus bertanggungjawab atas kesalahan mereka sendiri.
"Siapa buat salah dia tanggung sendiri," katanya ringkas ketika diminta mengulas kekecohan yang berlaku di Jalan Petaling.




DAPig sebuah parti yang mewujudkan sentimen perkauman di Malaysia.DAP jangan kata tidak perkauman. Bersih ni Bershit. Cukuplah. Pendatang tetap pendatang, babi tetap babi.



 Jalan Petaling Street - Selepas mengadakan perjumpaan, Datuk Jamal Yunos  memberitahu kepada semua peserta untuk bersurai. Malah, untuk memberi jaminan supaya semua peserta bersurai, Jamal berkata, beliau akan membuat sidang media pada Jumaat ini. Pada sidang media itu nanti, katanya, beliau akan meminta Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk mengambil tindakan terhadap Jalan Petaling.. 
"Lagi dua hari saya akan buat sidang media untuk minta KPDNKK ambil tindakan kepada Petaling Street. Kita beri masa tujuh hari. Selepas itu, kalau tak ada tindakan, saya akan jadi kepala untuk masuk (Petaling Street). 
"Ini janji saya pada awak. Kalau tak, awak boleh ludah muka saya," kata Jamal kepada salah seorang peserta yang agresif dan tetap mahu memasuki Petaling Street.   


Masjid Negara: Sebahagian peserta himpunan baju merah yang sebelum ini memenuhi perkarangan masjid sudah memenuhi Jalan Kinabalu menuju ke Padang Merbok sambil meniup vuvuzela masing-masing. Bagaimanapun, ada juga peserta yang masih berkumpul di perkarangan masjid dan rata-rata daripada mereka adalah golongan warga emas
Jalan Kinabalu: Setakat ini peserta masih berjalan dalam keadaan aman tanpa sebarang provokasi.Mereka hanya meniup vuvuzela mereka sepanjang berada di sini

Semagat Peserta baju merah masih tinggi. Mereka turut membawa bersama dram sambil menari dan menyanyi. Liriknya: "DAP bangsat, DAP bangsa"

Comments

Popular posts from this blog

Permintaan terakhir Nasir P.Ramlee....

Permintaan terakhir Nasir P.Ramlee.... Oleh: Noor Hasilah Ismail Lagu Putus Sudah Kasih Sayang akan diingati oleh balu Allahyarham Nasir P Ramlee, Suria Bakar, kerana lagu itulah yang dinyanyikannya untuk menidurkan Allahyarham sejak beberapa bulan lalu. "Sejak pulang dari klinik tiga bulan lalu kerana serangan sakit jantung, dia sering meminta saya menyanyikan lagu itu sebelum tidur tetapi apabila saya menyanyi, dia akan ketawa dan mengatakan suara saya tidak sedap," kata Suria, 44. "Saya telah berkahwin dengannya selama 20 tahun, dan Allahyarham memang suka bergurau. Tetapi sejak beberapa bulan lalu dia sering bergurau tentang kematian dan saya memberitahunya sekiranya dia pergi, maka putuslah sudah kasih sayang. Tetapi Allahyarham ketawa dan berkata, "Kalau Babah tak ada, kahwinlah lagi," dan saya sering memarahinya kerana gurauan yang keterlaluan itu," tambahnya. Menurut Suria kali terakhir Allahyarham sakit teruk ialah pada bulan puasa. Menurutnya All

Seks Luar Tabii Dan Curang Kepada Isteri Adalah Dosa Besar Dan Suatu Jenayah

Semalam di hadapan 3,000 penyokongnya di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor, Azmin Ali berkata dia tahu siapa dalang penyebaran video seks luar tabii yang dikaitkan dengannya. Dia juga telah berkata ini adalah konspirasi politik untuk menjatuhkannya. Ketua Polis Negara Hamid Bador pula bersetuju dengannya. Azmin dan Hamid Bador kedua-duanya adalah penyokong tegar Dr. Mahathir. Kepada Azmin dan Ketua Polis Negara, sebenarnya isu ini mudah sahaja: Perkara pokok dan isu utamanya adalah adakah Azmin buat perkara terkutuk itu atau tidak? Jika dia buat, dia tidak boleh salahkan orang lain apabila orang itu menunjukkan salahlaku jenayah tersebut. Jika seseorang ditangkap merogol melalui rakaman CCTV yang diletak oleh penyelia bangunan, takkan perogol itu mahu salahkan penyelia bangunan itu kerana melapor dan "berkonspirasi" ke atas dirinya? Jika ada perangkap dan konspirasi jahat untuk menjatuhkan anda sekalipun, sekiranya anda betul seorang alim dan warak dengan

Jenazah Allahyarham Datuk Ismail Hutson selamat dikebumikan

KUALA LUMPUR 21 Julai - Jenazah Presiden Persatuan Zoologikal Malaysia (MZS), Datuk Ismail Hutson, 72, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Seksyen 9, Kota Damansara di sini, kira-kira pukul 12.30 tengah hari ini. Ismail atau nama sebenarnya, Ismail Omar yang juga merupakan seorang pelakon dan terkenal menerusi drama bersiri Anjang Aki meninggal dunia akibat penyakit leukemia dan komplikasi jantung di Pusat Perubatan Sime Darby, Subang Jaya, Selangor pukul 1.17 pagi ini. Beliau meninggalkan dua balu, Zaiton Othman, 67, dan Hafizah Hasbullah, 45 dan tujuh anak iaitu Siti Khatijah; Osman; Faridah; Siti Mariam; Siti Norhayati; Ismail Kamal dan Mohd. Norfitri. Ketika ditemui pemberita, anak ketiga Allahyarham, Faridah, 38, memberitahu, mereka sekeluarga reda dengan berita tersebut selepas doktor memberitahu keadaan kesihatan bapanya semakin teruk. "Arwah dimasukkan ke hospital sejak 10 hari lalu selepas demamnya tidak surut. Selain leukemia yang dihidapinya sejak tahun