Skip to main content

Kebijaksanaan politik Tun M mampu runtuhkan kerajaan Muhyiddin

Wajar dibaca oleh kedua2 penyokong kerajaan dan PH. Analisa yang agak objektif

Kekurangan yg ketara bagi pengkritik2 tegar Tun Mahathir adalah cuba membina naratif baru berdasarkan persepsi dan cakap2 politik yg tidak berdasarkan fakta dan data analitikal yg sepadan.

Saya telah agak lama membuat kajian terhadap pemikiran dan politik Tun Mahathir dan sehingga kini saya masih belum dapat memposisikan mana2 satu tokoh politik yg dianggap sepadan dgn ketokohan Tun Mahathir sekalipun Anwar Ibrahim, yg dianggap seorang ikonik politik yg sangat berpengaruh dan cemerlang rekod pencapaiannya samada di dalam belia, UMNO dan pasca pemecatannya dari UMNO pada tahun 1998 lalu.

Berikut saya menyenaraikan beberapa faktor yg saya yakin Tun Mahathir mampu menggugat dan meruntuhkan kerajaan TSMY tidak lama lagi.

PERTAMA, Tun sejak awal mengatakan beliau mempunyai bilangan yg cukup utk membentuk kerajaan berbanding TSMY.

Walaupun TSMY memiliki segala kelebihan sbg PM, yg mampu utk melakukan tawar menawar terhadap ahli2 Parlimen utk menyokongnya, namun sehingga sidang sehari pada 18 Mei yg lalu, Tun dipercayai mempunyai sokongan yg setanding dgn TSMY sehingga terdapat satu sumber yg boleh dipercayai mengatakan bahawa kedudukan sokongan TSMY dan Tun Mahathir adalah 50-50 (111 vs 111) di Parlimen.

KEDUA, Walaupun Tun Mahathir dituduh sbg penyebab keruntuhan kerajaan PH, namun sehingga kini Tun masih mampu mengemukakan alasan yg menyakinkan mengapa beliau bertindak demikian (meletakkan jawatan), dan byk pihak boleh menerima alasan beliau dan malah menjelang 18 Mei 2020 yg lalu, Tun berjaya mendapatkan sokongan tidak berbelah bahagi dari Datuk Seri Anwar (PH) dan juga Syafie Apdal.

KETIGA, Tun Mahathir juga berjaya mendapatkan kelulusan Speaker Dewan Rakyat untuk mengemukakan undi tidak percaya kpd TSMY, walaupun akhirnya sidang 18 Mei hanya sekadar mendengar titah Ke Bawah DYMM SPBYDPA sahaja.

KEEMPAT, Selepas sidang ringkas 18 Mei, YB Kujat dari Sarawak menyatakan sokongan kpd Tun Mahathir sementara YB Baru Bian, MP Bebas kelihatannya mula memainkan peranannya dalam politik Sarawak yg berpotensi utk memecahkan gabungan GPS.

Walaupun tidak mengistiharkan sokongan terbuka, adalah dipercayai bahawa Baru Bian kini dilihat oleh pemerhati politik seolah2 sbg kuda trojan Tun Mahathir yg berperanan utk melemahkan lagi solongan terhadap kerajaan PN.

Kesan dari kritikan Baru Bian terhadap ketidakseimbangan kuasa dalam GPS dan mendesak parti2 kecil dalam GPS mengkaji semula kedudukan mereka dlm kolisi Sawarak tersebut, GPS pada 22 Mei lalu menyatakan mereka (GPS) bukan sebahagian dari anggota kolisi PN seperti mana yg difahami ramai sebelum ini.

KELIMA, Meskipun byk pihak mengatakan Tun enggan menyerahkan tampuk pemerintahan kpd DS Anwar Ibrahim sblm kejatuhan PH tempohari, tetapi hakikatnya sorong tarik politik Tun Mahathir ini masih meletakkan beliau sbg “pilihan wajar” bagi PH dan dilihat beliau (Tun) adalah faktor penting bagi PH untuk melakukan sesuatu bagi mengembalikan semula mandat rakyat 2018 yg lalu. PH sedar tanpa Tun, usaha utk menentang TSMY dan menjatuhkannya hanyalah tinggal sekadar harapan semata2.

Oleh kerana itu, tidak ramai pemimpin2 PH secara terbuka menentang kerjasama sekali lagi dgn Tun Mahathir dalam politik negara. Ini bagi saya adalah satu kekuatan unik yg dimiliki Tun yg tidak dimiliki oleh sesiapa pun.

KEENAM,Sbg seorang pemimpin dan negarawan ulung negara, tidak sesiapa pun patut memperkecilkan keupayaan Tun Mahathir utk melakukan gerak politik yg dijangka mampu menumbangkan sesiapa sahaja. Dan jangan memandang rendah pada kedua orang penasihat kanan beliau- Tun Daim dan Kadir Jasin.

Dua individu ini adalah arkitek politik Tun dgn pemilikan pengaruh dan sumber yg tidak terhad.

oleh Dato' Marzuki Ali , Professor UTM_

Comments

Popular posts from this blog

Permintaan terakhir Nasir P.Ramlee....

Permintaan terakhir Nasir P.Ramlee.... Oleh: Noor Hasilah Ismail Lagu Putus Sudah Kasih Sayang akan diingati oleh balu Allahyarham Nasir P Ramlee, Suria Bakar, kerana lagu itulah yang dinyanyikannya untuk menidurkan Allahyarham sejak beberapa bulan lalu. "Sejak pulang dari klinik tiga bulan lalu kerana serangan sakit jantung, dia sering meminta saya menyanyikan lagu itu sebelum tidur tetapi apabila saya menyanyi, dia akan ketawa dan mengatakan suara saya tidak sedap," kata Suria, 44. "Saya telah berkahwin dengannya selama 20 tahun, dan Allahyarham memang suka bergurau. Tetapi sejak beberapa bulan lalu dia sering bergurau tentang kematian dan saya memberitahunya sekiranya dia pergi, maka putuslah sudah kasih sayang. Tetapi Allahyarham ketawa dan berkata, "Kalau Babah tak ada, kahwinlah lagi," dan saya sering memarahinya kerana gurauan yang keterlaluan itu," tambahnya. Menurut Suria kali terakhir Allahyarham sakit teruk ialah pada bulan puasa. Menurutnya All

Seks Luar Tabii Dan Curang Kepada Isteri Adalah Dosa Besar Dan Suatu Jenayah

Semalam di hadapan 3,000 penyokongnya di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor, Azmin Ali berkata dia tahu siapa dalang penyebaran video seks luar tabii yang dikaitkan dengannya. Dia juga telah berkata ini adalah konspirasi politik untuk menjatuhkannya. Ketua Polis Negara Hamid Bador pula bersetuju dengannya. Azmin dan Hamid Bador kedua-duanya adalah penyokong tegar Dr. Mahathir. Kepada Azmin dan Ketua Polis Negara, sebenarnya isu ini mudah sahaja: Perkara pokok dan isu utamanya adalah adakah Azmin buat perkara terkutuk itu atau tidak? Jika dia buat, dia tidak boleh salahkan orang lain apabila orang itu menunjukkan salahlaku jenayah tersebut. Jika seseorang ditangkap merogol melalui rakaman CCTV yang diletak oleh penyelia bangunan, takkan perogol itu mahu salahkan penyelia bangunan itu kerana melapor dan "berkonspirasi" ke atas dirinya? Jika ada perangkap dan konspirasi jahat untuk menjatuhkan anda sekalipun, sekiranya anda betul seorang alim dan warak dengan

Jenazah Allahyarham Datuk Ismail Hutson selamat dikebumikan

KUALA LUMPUR 21 Julai - Jenazah Presiden Persatuan Zoologikal Malaysia (MZS), Datuk Ismail Hutson, 72, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Seksyen 9, Kota Damansara di sini, kira-kira pukul 12.30 tengah hari ini. Ismail atau nama sebenarnya, Ismail Omar yang juga merupakan seorang pelakon dan terkenal menerusi drama bersiri Anjang Aki meninggal dunia akibat penyakit leukemia dan komplikasi jantung di Pusat Perubatan Sime Darby, Subang Jaya, Selangor pukul 1.17 pagi ini. Beliau meninggalkan dua balu, Zaiton Othman, 67, dan Hafizah Hasbullah, 45 dan tujuh anak iaitu Siti Khatijah; Osman; Faridah; Siti Mariam; Siti Norhayati; Ismail Kamal dan Mohd. Norfitri. Ketika ditemui pemberita, anak ketiga Allahyarham, Faridah, 38, memberitahu, mereka sekeluarga reda dengan berita tersebut selepas doktor memberitahu keadaan kesihatan bapanya semakin teruk. "Arwah dimasukkan ke hospital sejak 10 hari lalu selepas demamnya tidak surut. Selain leukemia yang dihidapinya sejak tahun