Soal relevan atau tidak relevan sesuatu jenama bukanlah terletak pada jenama itu sendiri. Sebaliknya, ia adalah terletak pada siapa yang berkerja untuk menyambung legasi syrikat jenama tersebut.
Ambil contoh mudah jenama yang kita guna pada hari ini. Contohnya; Levi's, Adidas,Coca-Cola dan Sony. Kita melihat ada diantara sudah menjangkau operasi lebih 100 tahun. Amatlah jarang untuk melihat sesebuah syarikat berjenama bertahan lebih 100 tahun.
Kenapa? Kerana gaya mutu kerja mereka yang berkualiti disamping pengurusan cekap dan disertakan oleh penjenamaan produk yang sampai kepada golongan sasaran yakni pelanggan.
Begitu juga dengan parti politik yang perlu mendepani zaman untuk terus kekal relevan dalam arena. Jikalau tidak jadilah seperti Kodak dan Nokia yang bangkrap akiba gagal keluar dari zon selesa.
Sudah lebih 2 tahun UMNO terhina menjadi parti pembangkang akibat dihukum oleh pengundi. Walaupun hari kembali menjadi kerajaan, bukan UMNO yang menjadi tuan tetapi sekadar diberi peluang untuk merasai harta rampasan perang yang tidak seberapa.
Teramatlah rugi jika UMNO menamatkan riwayat sendiri sebelum waktunya kerana percayakan pakatan politik baharu yang diterajui oleh bekas ahlinya. UMNO perlu buktikan bahawa siapa tuan yang sebenar dalam PN agar tidak timbul lagi isu terlepas cakap daripada rakan kompnen.
Dalam pada itu, UMNO perlu buktikan kekuatan baharu kepada kepada MP UMNO yang melompat masuk ke PPBM agar wujud satu penyesalan dalam kalangan mereka. Mahu atau tidak, UMNO tiada pilihan lain melainkan merelakan dicucuk hidung seperti lembu.
Andainya UMNO hilang pengaruh dalam kalangan orang Melayu. Masih relevan lagikah UMNO untuk membawa suara orang Melayu?
Comments